Vuorovaikutus hallituksessa
1. Kuuntelutaito
Toisen kuunteleminen
Oman itsen kuunteleminen
Omien tunteiden
Tietoisuus ja hallitseminen
2.Ilmaisutaito
Palautteen anto
Palautteen vastaanotto
Pyyntöjen esittäminen
Olennaiseen keskittyminen
Eriävän mielipiteen esittäminen
3.Yhteistoimintataito
Ristiriitojen käsittelytaito
Mielikuvituksen / Tunneälyn käyttö
4.Ongelmanratkaisutaito
Käsiteltävän asian tai tavoitteen täsmällinen muotoilu
Ongelman täsmällinen, tutkiva keskustelu
Sisäisen ristiriidan poisto
Ratkaisumallien esittäminen
11 kikkaa tuhota dialogi= keskustelu
- Käännytä – älä anna periksi, käännytä muut puolellesi, pakota
heidät ymmärtämään edes nimellisesti ”pakkohan sun on ymmärtää ..” - Keskeytä – tiedät tai arvaat kuitenkin etukäteen, mitä toinen aikoo sanoa ”hei sori …”
- Voita – kerää pisteitä, voita väittely, ole nokkela ”ihan tosissasko …”
- Vetäydy – pysyttely omassa boxissasi, älä kerro ajatuksistasi – …
- Pitäydy – jos jokin asia ei sovi viitekehykseesi, unohda se ”Mun on tosi vaikea …”
- Kiirehdi - mahdollisimman aikaisessa vaiheessa päätöksiä ja toimintaa ”eiköhän tämä ollut tässä”
- Korota itsesi – hymyile tietävästi muiden puhuessa, pyöritä silmiäsi ja bondaa sanattomasti muiden kanssa, muista kertoa ylivertaisesta koulutuksestasi, käsittämättömän monipuolisesta kokemuksestasi ja kaiken kattavista tiedoistasi, alleviivaa asemaasi, pidä soolosi pitkinä ”ilman riittävää koulutusta voi olla vaikeaa …”
- Auktoriteettiargumentit - jos asia-argumentit eivät riitä, yritä auktoriteeteillä, tiputtele riittävästi nimiä jokaiseen puheenvuoroosi ”kun pelasin Wienissä tennistä Henryn, siis …”
- Ole poissa - räplää kännyä, tablettia tai jotain
- Vastusta aina - vastusta periaatteessa, käytä aina advocatus diaboli –puheenvuorosi
- Patenttiratkaisut - muistuta patenttiratkaisustasi, joka toimisi tässäkin ”turha keksiä …”
Tiedoksenne:
Marja-Leena Räsänen
Toiminnanjohtaja